5 Ağustos 2007 Pazar

KAMU MALİYESİ BÜTÇE_0004

KAMU MALİYESİ BÜTÇE_0004

Aşağıdaki bütçe teorilerinden hangisi, devletin ekonomiye müdahale etmemesi ve kamu hizmetlerinin sınırlı düzeyde kalması gerekiğini öne sürmektedir?

A. Telafi edici bütçe teorisi
B. Devri bütçe teorisi
C. Klasik bütçe torisi
D. Sıfır tabanlı bütçe torisi
E. Program bütçe teorisi


Cev:

Geleneksel( Klasik) Bütçe Teorisi:

Bütçe devletin yıllık harcamalarının ve gelirlerinin tahminidir . klasik maliyecilere göre bütçede yer almadıkça herhangi bir harcama yapılamaz ve bütçe gelirlerinden ödenek ayrılamaz.

Devletin bütçesi daima denk olmalı, ekonomi ve sosyal hayatın dışında tutulmalı
Kamu hizmetleri sınırlı olmalı (iç dış ve adalet)
Giderlerin normal gelirlerle(vergi, harç, resim mülk ve teşebbüs gelirleri) karşılanmalı.
Devletin borçlanma yoluyla sağladığı fonlar normal gelir sayılmaz.
Devlet ekonomiye müdahale etmez.


Devlet Bütçe Teorisi:

Bütçe denkliğini iktisadi konjonktür devresi süresince sağlamak gerek.
Denkliği red etmez daha geniş düşünür.
Buhranların giderilmesi için Devlet müdahalesini zorunlu saymaktadır.


Telafi Edici Bütçe Teorisi:

Mali denklik fikrini tamamen red eder.
Bütçenin devri bakımdan denklği aranmaz.
Devlet gelir ve giderleri tümüyle iktisadi denge içinde değerlendirilir.
Devlet ekonomiye müdehalesi ana görevidir.
Kamu hizmetlerinin sınırlı düzeyde kalması kabul edilmez.

Program Bütçe Sistemi:

Kamu hizmetleri arasında halk tercihlerine program bütçeden yararlanılır.
Önemli olan satın alınan değil ulaşılan sonuçlardır.
Kaynaklar en yüksek refah için kullanılır.
Sonuçların hesaplanmasında analitik tekniklerden (doğrusal programlama, fayda analizi, yöneylem araştırma …) yararlanılır.
Hizmetleri program şeklinde sınıflandırır.
Yapılan hizmetler önem kazanır.
Kamu kuruluşları (örgütler) bütçelemede 2. planda kikkate alınır.
Uzun bir zaman esastır.
Yeniden örgütlenmeyi gerekli kılar.

Sıfır Temelli Bütçeleme Sistemi:

Tüm faaliyet ve harcamaların temel gerekçesi yeniden ve baştan belirlenir.
Hiçbir program ya da harcama her bütçede otomatikman aynen yer almaz.
Kaynakların etkin kullanımını ve dağıtımını amaçlar
Tek bir bütçe teklifi sunulmaz.
Alfernatif bütçeler hazırlanır.


Aşağıdakilerden hangisi devlet bütcesinin özelliklerinden biri değildir?

Özel bir yasa olması
Tahminlere dayanması
Kamu tüzel kişilerini ilgilendirmesi
Hükümetin mali planı olması
Özel harcamaları belirlemesi

Aşağıdakilerden hangisi devlet bütçesinin özelliklerinden biri değildir?

Kamu gelir ve giderlerini kapsaması
Özel bir yasa olması
Hukuki, siyasi ve istisadi niteliği sahip olması
Belirli bir dönemi kampsaması
Hukümet tasarrufu olması

Bütçe hazırlama rehberini aşağıdakilerden hangisi hazırlar?

Bakanlar Kurulu
Hazine Müsteşarlığı
Maliye Bakanlığı
Sayıştay
Bütçe Komisyonu

Bütçenin hukuki yapısı Aşağıdakilerden hangisidir?

Kanun
Yönetmelik
Tebliğ
Kararname
Genelge


Bütçe kanunu tasarısının TBMM’nin onayına sunulması bütçe fonksiyonlarından hangisinin kapsamındadır.

Sosyal fonksiyon
Hukuki fonkisyon
İdari fonksiyon
Siyasi fonksiyon
Ekonomik fonksiyon


Cev:

Klasik bütçe anlayışı:
İktisadı
Mali
Siyasi
Hukuki

Denetimi olmak üzere 4 ilevinden söz edilir.

Aşağıdakilerden hangisi bütçe yasa tasarısına eklenmez?

Milli bütçe tahmin raporu
Yıllık ekonomik rapor
Bütçe çağrısı
Bütçe gerekçesi
Cetveller

Cev:

Bütçe tasarısı 3 kısıma ayrılır.

a. gerekçe
b. bütçe kanunu metni
i. genel hükümler
ii. kamu personeline ilişkin hükümler
iii. hazine kamu kuruluşlarına ilişkin hükümler
iv. çeşitli hükümler

c. ekli cetveler.

Bütçe tasarısı TBMM Genel Kurulu’nda en çok kaç gün görüşülebilir.

7
20
45
55
20
75

Cev:

Anayasaya göre, Bakanlar Kurulu, genle ve katma bütçe tasarıları ile milli bütçe tahminlerini gösteren rapor, mali yıl başından en az yetmiş beş gün önce TBMM’ne sunar.

Bütçe tasarıları ve rapor, 40 üyeden kurulu Bütçe Komisyonunda incelenir.
İktidar grubuna 25 üye
Bütçe komisyonunun 55 gün içinde kabul eder. TBMM’de görüşülür. Ve mali yılbaşına kadar kara bağlanır.

Bakanlar kurulu 75 gün önce TBMM ye sunar.
Bütçe komisyonunda 55 gün içinde kabul edilir.

Bütçe kanunun 1. maddesinde aşağıdakilerden hangisi yer alır.

Gelir bütçesi miktarı
Gider bütçesi miktarı
Uygulamaya ilişkin hükümler
Bütçe cetvelleri
Harcamalara ilişkin hükümler

gider bütçesi
gelir bütçesi
net borçlanma hasılatı

Bütçe öngörülerinin elden geldiği ölçüde gerçek durumu yansıtmasını ve mevcut koşulları içtenlikle ortaya koymasını gerektiren bütçe ilkesi nedir.

Genellik ilkesi
Açıklık ilkesi
Doğruluk ilkesi
Ön izin ilkesi
Birlik ilkesi

Gider ve gelirlerin gayri safi olarak olarak bütçede yer alması hangi ilkedir.

Yıllık olma ilkesi
Genellik ilkesi
Ön izin ilkesi
Doğruluk ilkesi
Alenilik ilkesi

Cev:

Genellik ilkesinin 3 unsuru

Bütçe her türlü harcama ve geliri kapsamalı ve bütçe dışında hiçbir harcama ve gelir kalmamalıdır.

Gayri safi yöntemin kabul edilmesidir.
Hiçbir vergi gelirinin hiçbir hizmete tahsis edilmemesi sonucunu doğurur.


Bütçede gayrisafi usulün uygulanması aşağıdaki bütçe ilkelerinden hangisinin gereğidir.

Birlik ilkesi
Genellik ilkesi
Alenilik ilkesi
Denklik ilkesi
Yıllık olma ilkesi

Vergi gelirlerinin herhangi bir hizmete tahsis edilememesini öngören bütçe ilkesi aşağıdakilerden hangisidir.

Önceden izin alama yetkisi
Yıllıl olma ilkesi
Açıklık ilkesiş
Denklik ilkesi
Genellik ilkesi

Bir kaynaktan sağlanan gelirin, o kaynak için yapılacak gidere karşılık olarak gösterilemeyeceğini belirten ilke nedir?

Birlik ilkesi
Açıklık ilkesi
Esneklik ilkesi
Doğruluk ilkesi
Genellik ilkesi



Mali yıl içinde tahakkuk etmiş ita emrine bağlanarak saymanlığa verilmiş bir kamu gideri, mali yılın son gününe kadar ödenmez ise aşağıdaki hesaplardan hangisine alacak kaydekilir?

Bütçe giederleri
Bütçe gelirleri
Kişiborçları
Terhis elilen ödenekler
Bütçe emanetleri

Bütçe emanetlerinin zamanaşımı süresi ile ilgili ifadelerden hangisi doğrudur.

Hizmetin yapıldığı veya malın teslim edildiği tarihi izleyen bütçe yılı başından itibaren 5 yıldır.
Hizmetin yapıldığı veya malın teslim edlidiği tarihten itibaren 5 yıldır.
Hizmetin yapıldığı veya malın teslim edlidiği tarihi izleyen bütçe yılı başından itibaren 10 yıl.
Hizmetin yapıldığı veya malın teslim edlidiği tarihten itibaren 10 yıl.
Emanet hesabına alındığı tarihten itibaren 10 yıldır.

Cev:

İlgili olduğu bütçe yılın sonundan başlayarak beş yıl içinde içinde.

Bütçe emanetlerinin zamanaşimı süresi “hizmetin yapıldığı veya malın teslim edildiği tarihi izleyen bütçe yılı başında itibaren 5 yıldır.

Türkiye’de bütçe gelilerinin tahmininde, ilke olarak hangi yöntem uygulanır.
Bir önceki yıl yöntemi
Siyasi tercih yöntemi
Ortalama yöntem
Doğrudan doğruya tahmin yöntemi
Ortalama artışa göre artırma yöntemi

Cev:

Gelir bütçesi maliye bakanlığı (gelir idaresi başkanlığı) tarafından hazırlanır.

1. a.otomatik yöntemler
2. b.doğrudan tahmin yöntemi
i. bir önceki yıl usulü
ii. ortalama artışa göre artırma
iii. ortamama yöntem


Bütçe kanununda yer alan cetvellerin hangisinde kurumların gelir tahminleri toplamı gösterilmektedir.

A cetveli
B cetveli
C cetveli
G cetveli
T cetveli

Genel bütçe giderleri 47 katrilyon TL. katma bütçe giderleri 7 katrilyon TL, hazine yardımı da 6,5 katrilyon TL ise, konsolide gider bütçesi kaç katrilyon TL’dir.

47,5
53,5
54
55,5
60,5

Cev: Milli ekonomi içinde kamu sektörünün yerinin topluca tespiti bakımından konsolide bütçe hesaplarına genle ve katma bütçelerden başka özerk bütçeler ve mahalli idareler bütçeleri de dahil edilmiştir.

Dar anlamda konsolide bütçe terimi yalnız genel ve katma bütçeler toplamını ifade eder.



Konsolide Bütçe Giderleri=Genel Bütçe Giderleri+Katma Bütçe Giderleri – Hazine yardımı



Genel bütçe gider toplamı 11 katrilyon TL. katma bütçe gider toplamı 4 katrilyon TL, hazine yardımı 2 katrilyon TL ise konsolide bütçe kaç trilyondur?

5
7
13
15
17


Türkiye bütçesinin hazırlanması ve yasallaşmasında aşağıdakilerden hangisinin rolü olmaz.

TBMM
DPT
Sayıştay
Bakanlar Kuruklu
Maliye Bakanlığı

Cev: genel muhasebe kanunu ve Anayasa uyarınca bütçe şu aşamalardan geçer.
Kuruluşların bütçe harılıkları (ocak,şubat, mart)
Bütçe hazırlama rehberinin kuruluşlara gönderilmesi(nisan)
Bütçelerin gider kısmının Maliye Bakanlığına, yatırım projelerinin DPT’ye sunulması (Haziran).
Maliye bakanlığınca kuruluş önerilerinin incelenmesi, gelir ve gider bütçelerinin birleştirilmesi bütçe kanunan ekler hazırlanması (Temmuz, Ağustos, Eylül)
TBMM ne sunulması (ekim)
Sayıştay bütçeyi denetleme aşamasında rol üstlernir.

Kamu hizmetlerinin en üst düzeyde yerine getirilmesi ve kamu giderlerinin etkinliğinin ve verimliliğinin yükseltilmesi amacıyla, bütçe kaynaklarının optimal düzeyde kullanılması aşağıdaki bütçelerden hangisinin temelini oluşturur.

Program bütçe
Performans bütçe
Devri bütçe
Telafi edici bütçe
Klasik bütçe

Cev:

Program bütçenin özellikleri.

Kamu hizmetleri arasında halk tercihlerine göre en uygun bileşenin seçilmesi amacı güdülüyorsa program bütçeden yararlanılır.
Belirli kaynaklarla en yüksek toplumsal refahın hangi hizmetlerle sağlanabileceği üzerinde durulur.
Yapılan hizmetler önem kazanır
Hizmetleri programlar şeklinde sınıflandırır.
Önemli olan ne satın alındığı değil ulaşılacak sonuçlardır.
Analitik yöntemler(fayda analizi,doğrusal programlama…)
Kamu kuruluşları bütçelemede 2. planda kikkate alınır
Uzuan zaman esas dır.
Yeniden örgülenmeyi gerekli kılar.

Devletin, yüklendiği görevleri yerine geirebilmek için gerçekleştirdiği hizmetler ile bunların birim maliyetinin önem kazandığı bütçe sistemi nedir.

Telafi edici bütçe
Sıfır tabalı bütçe
Program bütçe
Performans bütçe
Klasik bütçe

Cev:

Performans bütçenin özellikleri.

Kamu yöntimi verimliliğini yükseltmek
Verilen ödeneklerden enyüksek hizmet sağlamak
Aynı gider ve programlar birleştirilir
Sonuçlar üzerinde durulur

Bütçe ile ilgili rakamları, gelir ve giderlerin tahakkununu, tahsilatını bütçe tertibine göre veren devlet muhasebe sistemi nedir?

Kamereal muhasebe sistemi
Schneider muhasebe sistemi
Constante muhasebe sistemi
Logismografi muhasebe sistemi
Egzersiz muhasebe sistemi

Aşağıdakilerden hangisi bütçenin sakıncalarında biri değildir?

Meclis denetiminin zayıflaması
Yeni hizmetlere başlanamaması
Yatırımların aksaması
Mahsup işlemlerinde karışıklık çıkması
Hizmet maliyetlerinin artması


Cev:

Geçici bütçelerin hükümetçe hazırlanmasında herhangi bir yönteme bağlı kalınmaz.
Geçici bütçe uygulaması 6 ayı geçemez.

Cari yıl bütçesinin yürürlüğe girmesiyle geçici bütçe uygulaması sona erer.

Geçici bütçenin sakıncaları;

Meclis denetiminin zayıflaması
Yeni hizmetlere başlanaması
Yatırımların aksaması
Mahsup işlemlerde karışıklık çıkması

Aşağıdakilerden hangisi, bütçe kanunu metinlerinde çeşitli hizmetler bakımından aktarmalar yapmaya ve yeni tertipler açmaya yetkilidir?

TBMM
Maliye Bakanı
Bakanlar Kurulu
İlgili bakan
Bütçe dairesi başkanı

Cev:

Aktarma yapılmak üzere Maliye Bakanlığı bütçenin ilgili tertiplerinde yedek ödenek bulundurulabilir.
Bütçeler ve bölümler arasında aktarma yasa ise olur.



27 . Bütçenin denetimi ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır.

A. Yargı denetimi sayman hesapları üzerinden yapılır.
B. Bütçe uygulaması sonrasında TBMM denetimi isteğe bağlıdır.
C. Bütçe uygulaması sonrasında TBMM denetimi zorunludur.
D. Bütçe uygulaması sırasında TBMM denetimi zorunludur.
E. Bütçe uygulaması sırasında Sayıştay denetimi isteğe bağlıdır.

28. Taahhütlerin idari denetimini aşağıdakilerden hangisi yapar.


A. TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu
B. Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü
C. Gider tahakkuk memuru
D. Sayıştay
E. Sayman




Cev:

idari denetim MB tarafından yapılır.
Yargı denetimini Sayıştay yapar ancak idari denetime de katılır.
Yasama denetimimi TBMM yapar.
Taahütlerin idari denetimini B yapar


29. bütçenin yargı denetimini aşağıdaki yargı organlarından hangisi yapar.
Yargıtay
Danıştay
Sayıştay
Anayasa mahkemesi
Bölge İdare Mahkemesi

30. Giderlere ilişkin işlemleri yürüten,parayı hak sahiplerine ödeyen ve Saıştay’a birinci derecede hesap veren yetkili ve sorumlu görevli aşağıdakilerden hangisidir?

A. Tahakkuk memuru
B. Ayniyat saymanı
C. Mutemek
D. Gider saymanı
E. İta amiri

Cev:

Tahakkuk memurları: Kanun ve tüzüklere uygun olarak Devlet gelirlerini gerçekleştirip, tahsil edilebilir duruma getiren memur.

Sayman: Sayıştay’a yönetim hesabı verenler.

İta Amiri: saymanlara yazılı emir verenler.


Sayman Mutemedi : Sayman adına işlem yapan.

31 . Bütçenin kapatılması esnasında hazine genel hesabını aşağıkakilerden hangisi hazırlar.

A. Hazine müsteşarı
B. Bakanlar Kurulu
C. Bütçe Komisyonu
D. Maliye Bakanlığı
E. Sayıştay

Cev:

MUK na göre bütçe hesabının kesilmesi Kesinhesap Kanunu ile olur. ( gelir – gider cetvellerinden oluşur)

32. Köy bütçesi aşağıdakilerden hangisinin onayı ile kesinleşir.
A. Muhtar
B. İhtiayr heyeti
C. İçişleri Bakanı
D. Başbakan veya TBMM Başkanı
E. Kaymakam ve vali

Cev :
Köy bütçesi, ihtiyar meclisi ile muhtar tarafından hazırlanarak köyün bağlı olduğu mülki idare amirini (Kaymakam veya Vali) imzaladıktan sonra yürülüğe girer. Köy gelirleri arasında imece ve salma önem taşır.

Hiç yorum yok: